fredag 15 maj 2009

Sprutdag 8 -uppföljning

Var idag på kliniken och träffade vår läkare. Jag hade fortfarande många äggblåsor, men eftersom jag fått mindre dos av Gonal F så hade de minsta "avstannat". Så hon räknade 6-7 "dugliga" på ena äggstocken och ca 14-15 på den andra.
Så vårt schema är att fortsätta spruta 112.5 IE lördag kväll och 75 IE på söndag morgon. Ägglossningsprutan ska tas 20.00 på söndagkväll. Äggplock är beräknad till ca 9.00 på tisdag. De ville ta en dag tidigare för att jag reagerar så snabbt på hormonbehandlingen.

Det gör oss inget, jag känner bara att jag vill få det "överstökat", jag vill komma till resultatet på en gång. Vi tog också upp önskemål om ifall det blir befruktade ägg, att få återföra 2 embryon då maken är bärande av balanserade kromosomer (13+14:e). Läkaren sa att om det blir över 6 befruktade ägg, så brukar de rekommendera långodling av dessa i 5 dagar. Och om det blir mer än 2 fina ägg efter dessa långodlade så brukar dem vilja bara sätta in 1 ägg för att det är pga min ålder 50% chans att lyckas med ett ägg och väldigt stor risk för tvillinggraviditet om man återför 2 embryon.

Vi tog då upp makens "problematik". Och då fick vi veta att det är ca 1 av 8 spermier som är "fria" det balanserade kromosomfelet.....så vi har ju verkligen oddsen emot oss.
Kort och gott så skulle vi få en planering på tisdag efter äggen plockats. Längtar ivrigt till denna dag, ska bli kul att se hur många ägg som plockas.


Hos mormor och morfar, skruttan och hennes kusin badar i deras spapool. Det är ju så gott att kunna sitta där och höra hur fåglarna kvittrar.

3 kommentarer:

  1. Jag är ju inte så insatt men 14-15 ägg, det måste vara bra?!
    All lycka till er, håller tummarna för att ni ska få det efterlängtade syskonet.
    kramar
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Vad kul att du har hittat till min blogg! Välkommen ska du vara! Jag kikade in nu här hos dig och ska läsa ikapp alla inlägg du har skrivit en annan dag. Har för mycket grus i ögonen denna kväll. Go natt.
    På återseende. /Anna-Bell

    SvaraRadera
  3. Å hoppas jag inte skrämde dig med Ovitrellen. Omän man är nervös så är det som att man gör det utan att tänka, man är så inne i sin process så det går nästan av bara farten. Det ska nog gå bra. Ska tänka på dig på söndag å hålla båda tumarna!
    Kul att ni får komma igång med ÄP tidigare! Precis som du skriver, man vill ju komma till resultatet så fort som möjligt.
    Precis så som du beskriver reagerade jag med första gången när vi använde Gonal-F. Jag reagerade fort och mycket, så det var bra att dom hann sänka dig innan du blev överstimulerad!
    Hoppas du får en härlig helg. Här i Skellefteå lyser solen och våren är så efterlängtad!
    Kram

    SvaraRadera