söndag 13 september 2009

Kryper in i sina bon

Vår katt som håller mig sällskap när jag sitter och pluggar....

Det märks att hösten är här, eller ska man säga väldigt sen sensommar.....jag vet inte riktigt för här faller inga löv ännu utan träden står där fortfarande och svajar med sina gröna grenar.



Vi bor i ett område med 75 hushåll, med en blandning av villor, radhus och parhus och alla skiftar i tre olika nyanser av röd med vita knutar. Trädgårdarna varierar i 75 olika stilar, eftersom området är "nytt" så ser man de som bott längst för där har det gröna växt till sig på trädgårdarna.

Hur kom det sig att vi bor just i det hus vi bor i nu. Jo, för 6 år sedan var vi på visning i just det huset jag nu sitter i och skriver på datorn i, vi hade då sålt vår bostadsrättslägenhet och för tillfället bodde hemma hos mina föräldrar för att snabbt kunna slå till på ett husköp. Men för 6 år sedan hade vi absolut inte råd att bo här, och anledningen var att vi hade inte tillräckligt med handpenning...så vi fortsatte att leta, det började med sommarstugor, för att sedan leta oss vidare. I 9 månader bodde vi hos mina föräldrar, och med tiden som gick fick vi lånelöfte för mer och mer. Tillslut hittade vi vårt objekt, för 1 250 000kr. Jättemycket pengar för 6 år sedan, men struntsumma idag (känns det som).

Vi renoverade ALLT i detta hus och det blev som helt förbytt....För 1 år sedan så var vi på besök hos ett par vänner i det område vi nu bor i. Jag fick se deras rymliga ljusa villa i ett barnvänligt område. Jag blev såld, VI blev sålda. Efter 1 vecka var vårt hus till försäljning, och vi bokade tomt för att få oss ett nybyggt hus. Av en slump var detta, vårt hus som var områdets första visningshus till salu. Ägarna -70 år gamla började få krämpor och kunde inte sköta om huset med den stora tomten. Så efter ett besök i detta hus, bestämde vi oss. Det var ju just det här huset som vi ville ha, med den stora potentiella tomten. Det här skulle bli perfekt. Och det blev det. Vi lyckades nästan få en miljon i handpenning, så vi lyckades få ner kostnaden ändå trots det nya dyra huset. Så vi avsa oss den bokade tomten och flyttade in i vårt drömhus, som om inte nog var utrustat med det mesta (eftersom det just var första visningshuset, och skulle väl impa på folk).......men det hindrade oss inte att måla om och tapetsera varenda rum. Så nu är det precis så som vi vill ha det, ljust och "lantligt".

Det känns som en riktig Buller i by känsla här. När vi flyttade hit så hade vi tre familjer som vi kände och umgicks med, men det som vi inte visste då som vi vet nu är att vi har fått en till familj som vän som betyder så mycket för oss. Jag och frun i familjen, min make och hennes make fungerar jättebra, och vi trivs jättebra i varandras sällskap.....det är en känsla och vänskap som är så svår att beskriva.....men det är som vi söker oss till varandra och det känns bara SÅ rätt.

Och varför märker jag att hösten är "här", jo för grannarna börjar dra sig tillbaka in i sina små kojjor. I en del hus som har braskaminer som tillvar ryker det i skorstenarna. Det är som att man förbereder sig inför vintern och de hårda stormarna. Det är så lugnt i området, det ända man ser är katterna som springer runt eller ligger på någon sten för att lapa sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar