tisdag 20 oktober 2009

Ultraljudet

Nu var det klart, är helt slut.


Började med att prata med den underbaraste gynläkaren jag någonsin träffat. Helt otrolig, hon var lugn, tog sig tid och var lättsam. Vi provade först med "vanligt" ultraljud över magen. Men såg ingenting. Gick in i ett annat rum (på skakiga ben), där det blev ultraljudsstav via ingången "down there".

Gulsäcken såg jättefin ut. MEN vi fick leta länge efter ett hjärta, under tiden låg jag där som förstenad. Men sen så såg jag det....små pickande. Det var så underbart att se. Det var inte helt tydligt, men enligt läkaren så har hon inte den bästa maskinen (liten vårdcentral, med lite resurser). Men läkaren var jättenöjd över det hon såg. Eftersom hon såg hur oroliga vi var så erbjöd hon om några veckor att ta ett till ultraljud, fast hon tyckte det var onödigt för så länge jag känner mig gravid så är allt som det ska, och det är dumt att utsätta "fostret" med för mycket ultraljud (vilket tydligen ska undvikas).

Något som jag blev ledsen över var att hon utifrån vad hon kunde se att vi inte var så långt gånga som jag trodde, alltså v. 6+6 (idag). Utan kanske 5+6......Så vi får se, jag vet att jag kan ha lite förskjutningar på min ägglossning senaste månaderna.

Remiss ska skickas så vi ska genomgå moderkaksprov....om ca 4 veckor. Usch, vill inte utsätta pyret för något men måste.


Så här klart såg man, inte mycket......
men hjärtat var där och det var huvudsakligen.
Pyret är nu ca 4 mm stort, och blåsan ca 1 cm.



Även ifall jag är orolig att något ska hända så ju mer jag kräks desto mer övertygad blir jag över att allt kommer att gå bra.

7 kommentarer:

  1. GRATTTIS till lyckat UL. Måste va skönt att se att det finns ett litet liv där inne.
    NJUT nu och ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh va härligt att få se det lilla hjärtat slå.

    Förstår att det känns jobbigt med moderkaksprovet. Varför ska ni göra ett sånt?

    Många kramar!

    SvaraRadera
  3. Grattis till ett lyckat ul, då underbart!
    Njut nu av att du är gravid och skruttan ska få en liten lillebror eller syster :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ett enormt stort grattis till er! Vilken underbar känsla det måste ha varit att få se erat lilla frö gro därinne!
    Kan förstå att det kändes jobbigt att bli "tillbakaflyttad" några dagar, men huvudsaken är ju att att ni ska bli föräldrar igen! =)
    Visst är jackan toppen. Lite otymplig kan man nog känna sig i den, men för dom pengarna så finns det nog ingen bättre för en växande mage=)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Grattis det det lyckade UL:et! Måste vara underbart att få se det där hjärtat picka på =)

    Visste faktiskt inte att det är dåligt att göra för många UL så idag lärde jag mig något nytt!

    Och du, om det nu visar sig att ni bara är i v5+6 så kanske det inte var så konstigt heller att bm fick leta så länge efter hjärtat?

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  6. Härligt att det var ett litet tickande hjärta därinne =) Får jag vara nyfiken och fråga varför du ska göra moderkaksprov?

    SvaraRadera
  7. Undebart!!! Ultraljud är det mest fantastiska!!!

    SvaraRadera