måndag 2 november 2009

Vecka 8+0

Vid ett av mina tusen toabesök upptäckte jag det som vi gravida fasar för mest...rött på papret. Det liksom uppenbarade sig sådär utan förvarning att jag blev helt paff. Var inte alls beredd. Av någon anledning, som jag nu har förstått vad det beror på var jag lugn, lugn som en filbunke.

Jag reagerade väldigt starkt "NEEEJ", men i magtrakten så kändes det lugnt. Jag tror jag kände mig relativt lugn pga att jag fortfarande mår väldigt gravidit. Illamåendet har fortfarande ett grepp i mig, livmodern känns fortfarande som den vill växa till sig (på ett oförklarligt sätt).

Av min natur, kontrollfreak som jag är så ringde jag ändå MVC imorse. Och blev mer lugnad av en barnmorska som lugnt förklarade för mig att "vi är många som blödig under graviditeten, det är jättevanligt och inget att oroa sig för, en del kroppar förstår helt enkelt inte att de är gravida". Hon hade precis haft ett likadant samtal precis innan som också hade en blödning.

Någonstans i någon gravidbok har jag även läst att i vecka 8 kan det vara vanligt med en blödning (och vad jag har tolkat det så är det för att kroppen är inställd på att mensen skulle komma då om man inte varit gravid).
Eftersom vi ev. skulle göra en till ultraljudsundersökning då det är osäkert gällande hur långt gången jag är så bokades en ny tid för ultraljud in om en vecka.


Mina underbara systersöner, som ger reklam för www.samdodds.se

2 kommentarer:

  1. Bra att du ringer - hoppas du får VUL snart så de kan se ifall det bara var en tillfällig blödning.

    Till mig sa de också att det var normalt o blöda, fast tillslut blev det onormalt och jag borde stått på mig mer, men man tänker ju att det är lugnt.

    kram!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du rigde till mvc, det är skönare att få prata med nån expert som kan lugna ner en. Jag hoppas att du får göra ett vul snart för att se att allt är bra med pyret.

    Kram

    SvaraRadera